Skuteczne pozycjonowanie – kolejne kroki prawidłowego SEO

Pozycjonowanie to nie tylko zdobywanie linków

Tak jak w przypadku hierarchii potrzeb Maslowa, witryna internetowa nie może osiągnąć kolejnego poziomu w procesie SEO przed skuteczną realizacją wszystkich kroków poprzedzających. Pozycjonowanie jest procesem długoterminowym wymagającym solidnych podstaw. W tej branży gwałtowne, nieprzemyślane ruchy nie zdają egzaminu!

Treść

Fundamentem optymalizacji dla wyszukiwarek (SEO), podstawą, na której opierają się wszystkie pozostałe elementy, jest treść. W kontekście pozycjonowania treść to przede wszystkim zawartość strony (choć w szerszym znaczeniu do treści zalicza się wszystko, co jest publicznie dostępne). Treść jest bez wątpienia najważniejszym czynnikiem decydującym o skuteczności pozycjonowania w dłuższym okresie. Roboty wyszukiwarek internetowych nie widzą obrazów, grafiki ani atrakcyjnych projektów stron. Potrafią tylko „czytać” treść stron. Oznacza to, że właśnie tekst na stronie decyduje o jej miejscu w wynikach wyszukiwania.

Treść strony jest też kluczowym czynnikiem wpływającym na konwersję ruchu na witrynie, tj. odsetek odwiedzających, którzy podejmują decyzję o zakupie, wypełnieniu formularza kontaktowego itp. Bez doskonałej treści na strony, wszystkie pozostałe zabiegi SEO są w istocie stratą czasu i środków.

Sprawdź, czy Twoja strona nie zawiera powielonego tekstu. Wklej kilka przypadkowych zdań ze strony głównej i podstron w wyszukiwarce Google. Błyskawicznie odkryjesz ewentualne plagiaty. A może to Twoja strona powiela cudze teksty? Pamiętaj, że tekst na Twojej stronie musi być unikatowy. Użytkownicy wyszukiwarek nie chcą otrzymywać 10 wyników z identyczną treścią, zatem powielanie treści jest jak „zaciągnięcie hamulca ręcznego” dla pozostałych działań SEO.

Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji jest tekst na stronieIm więcej niepowtarzalnego tekstu, tym lepiej. Trudno oczywiście publikować długie artykuły na stronie głównej — warto więc pomyśleć o założeniu i aktywnym prowadzeniu firmowego bloga. Wpisy na blogu są doskonałym punktem wyjścia dla działań marketingowych w serwisach społecznościowych. Zamiast dzielić się śmiesznymi obrazkami, można publikować informacje o nowych wpisach na blogu.

Badanie słów kluczowych

Kolejnym poziomem naszej hierarchii SEO jest analiza słów kluczowych. Analizę słów kluczowych należy przeprowadzić PO opracowaniu treści serwisu z prostego powodu – słowa kluczowe należy wybierać osobno dla każdej strony na podstawie jej treści. Nigdy nie należy zaczynać od wyboru słów kluczowych, a następnie przygotowywać treści pod kątem tych słów. Taki model pracy zwykle prowadzi do sztucznego upychania słów kluczowych w tekście, obniżając jakość treści na stronie (tak przygotowana strona od razu sprawia wrażenie tworzonej wyłącznie z myślą o wyszukiwarkach, nie użytkownikach).

Wybrane słowa kluczowe bezpośrednio wpływają na to, kto trafi na daną witrynę internetową. Pominięcie ważnych słów kluczowych lub wybór niewłaściwych słów oznacza, że strona nie dotrze do docelowej grupy odbiorców. Podczas analizy słów kluczowych należy pamiętać, że im szersze, bardziej ogólne jest znaczenie wybranych słów, tym większa będzie konkurencja w walce o pozycje w wynikach wyszukiwania! Bardziej szczegółowe słowa kluczowe (z tzw. długiego ogona) mogą co prawda przyciągnąć mniejszą liczbę odwiedzających, jednak będzie to grupa zdecydowanie bardziej zainteresowana konkretnymi usługami czy produktami.

Także na tym poziomie decyzje będą więc miały wpływ na przyszłą konwersję! Co więcej, w przypadku niszowych słów kluczowych możemy liczyć na nieporównanie szybsze osiągnięcie wysokich pozycji i — co nie jest bez znaczenia — dużo niższe stawki CPC na przykład w systemie Google AdWords.

Optymalizacja serwisu

Po przeprowadzeniu analizy słów kluczowych należy przystąpić do optymalizacji samego serwisu. Cały ten proces ma na celu odpowiednie włączenie nowo wybranych słów kluczowych do istniejącej witryny internetowej. Optymalizacja dotyczy treści, znaczników meta, opisów, nagłówków H1-H5, struktury adresów URL i znaczników image.

Optymalizacja serwisu obejmuje też budowę wewnętrznej struktury linków, tak aby możliwie wielu odwiedzających podążało z góry wyznaczoną ścieżką konwersji. Znowu dotykamy tematu konwersji przy okazji przygotowywania strony pod kątem SEO! Jak widać, strona „robiona pod wyszukiwarki” może (i powinna!) być jednocześnie skutecznym narzędziem sprzedaży.

Pozyskiwanie linków

I wreszcie przychodzi czas na pozyskiwanie linków zewnętrznych. Okazuje się, że wartościowe, zewnętrzne linki przychodzące mogą pochodzić z najróżniejszych miejsc. Marketing treści (ang. content marketing) i media społecznościowe to oczywiście bardzo ważny aspekt pozyskiwania linków, o którym nie można zapominać, ale istnieją też inne formy, jak internetowy PR, katalogi, komentarze na blogach czy pozycjonowanie lokalne!

Linki należą do najważniejszych czynników decydujących o pozycji strony, jednak nie należy ulegać pokusie zbyt gwałtownych działań. Wyszukiwarki internetowe doceniają przede wszystkim powolny, stabilny przyrost liczby linków jako potwierdzenie etycznych, prawidłowych działań SEO. Warto też zadbać o różnorodność źródeł linków, aby ich ogólna struktura nie przypominała spamu lub prób oszukania algorytmów wyszukiwarek.

 

Mikołaj Szczepaniak