Eksperci o marketingu internetowym. Część I

Zmiany algorytmu Google wymuszają nowy model marketingu internetowego

Czym jest „tadycyjne SEO” i czy nadal się sprawdza? Opinie i prognozy dotyczące marketingu internetowego: SEO, marketing treści i media społecznościowe dla firm.

 

Autorzy: Susanna and Jonathan Gebauer (exploreB2B.com)

Tytuł oryginału: The Experts Guide to Online Marketing

Link do oryginału: https://exploreb2b.com/articles/the-experts-guide-to-online-marketing

 

W związku z ostatnimi aktualizacjami algorytmów wyszukiwania Google, w szczególności algorytmów „Panda” i „Pingwin”, eksperci od pozycjonowania (SEO) na całym świecie coraz częściej skarżą się, że koncepcja pozycjonowania w dotychczasowej formie jest przestarzała i nieaktualna. Wnioski formułowane przez pozycjonerów wynikają z coraz mniejszego wpływu linków prowadzących do treści na pozycję tej treści w wynikach wyszukiwania. Przez ostatnie 10–15 lat strategie zdobywania linków i optymalizacji serwisów pod kątem słów kluczowych należały do najważniejszych metod pozycjonowania stron w wynikach wyszukiwania. Znaczne osłabienie mocy linków prowadzących z katalogów i stron z artykułami (inaczej presell pages, tzw. precli) było mocnym ciosem dla tej branży.

Z naszych analiz wynika jednak, że samo pozycjonowanie stron internetowych nie jest przestarzałe — przeciwnie, większość ekspertów zgodnie podkreśla, że branża SEO musi się dostosować do nowej sytuacji. Obecnie dużo większe znaczenie ma jakość treści, obecność w mediach społecznościowych i dzielenie się publikowanymi materiałami przez użytkowników.

Podczas udzielonego nam wywiadu Lee Odden wyjaśnił, jak trafił do branży SEO w 1997 roku, i opisał doskonały przykład pokazujący, że aktualnie obserwowane zmiany wcale nie są pierwszym wstrząsami dla branży SEO:

W przeszłości najważniejszymi obszarami działań SEO były Yahoo! Directory, Excite, Lycos, HotBot, Alta Vista; nieco później także płatne wpisy w indeksie Inktomi. W tamtym czasie taktyki SEO polegały przede wszystkim na dodawaniu słów kluczowych do stron internetowych oraz znaczników title i meta description. Przygotowywaliśmy specjalne strony docelowe dla poszczególnych wyszukiwarek, dostosowując treść i format pod kątem możliwości osiągania wysokich pozycji dla wybranych słów kluczowych w konkretnych wyszukiwarkach. Umieszczanie (także wielokrotne) stron internetowych w katalogach powodowało, że stale okupowały listy „Najnowsze wpisy”, skutecznie przyciągając ruch i klientów.

Dla Lee Oddena, którego kariera w roli specjalisty SEO trwa już bardzo długo, możliwość stosowania wspomnianych technik doprowadziła do powstania branży SEO. Lee miał okazję śledzić i doświadczyć pierwszej wielkiej zmiany w świecie wyszukiwarek związanej z wejściem na rynek wyszukiwarki Google.

Kiedy pojawiła się wyszukiwarka Google, branża SEO w dużo większym stopniu zaczęła się koncentrować na linkach.

Lee Odden podkreśla, że świat pozycjonowania (SEO) podlega nieustannym zmianom od samych narodzin w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Koncentrowanie wysiłków na linkach, czyli techniki określane dzisiaj mianem „tradycyjnego SEO”, było tak naprawdę efektem pierwszej ewolucji oryginalnego SEO.

Chociaż uważamy, że uwagi Lee Oddena dotyczące początków branży SEO są bardzo celne i ułatwiają postrzeganie obecnych zmian w szerszym kontekście, w tym raporcie chcielibyśmy się skoncentrować na bardziej współczesnej historii SEO i zmianach związanych z ostatnimi aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki Google. Kevin Cain podsumował ciągłe zmiany strategii SEO następującymi słowami:

Techniki SEO ewoluują od dość sformalizowanego procesu do rodzaju sztuki i nauki. Takie aktualizacje jak Pingwin czy Panda powodują, że reguły gry stale ulegają zmianie. W efekcie żaden pozycjoner nie może spocząć na laurach i oczekiwać wyników z założonymi rękami. Musimy raczej stale dostosowywać stosowane strategie do zmian wprowadzanych przez firmę Google.

 

Tłumaczenie: Mikołaj Szczepaniak

 

W tej części głos zabrali:

Lee Odden jest CEO w firmie Top Rank Online Marketing, redaktorem serwisu MarketingBlog.com i autorem nowej książki zatytułowanej Optimize: How to Attract and Engage More Customers by Integrating SEO, Social Media and Content Marketing. Jest cenionym ekspertem w zakresie marketingu internetowego i PR-u internetowego. Jego artykuły są cytowane w takich pismach jak New York Times, Forbes, The Economist i The Wall Street Journal. Lee Odden jest też redaktorem kolumny Social Media Marketing w serwisie ClickZ.

Kevin Cain jest dyrektorem ds. strategii treści w bostońskiej firmie Open View Venture Partners. Firma jest jednym z pierwszych podmiotów skoncentrowanych na marketingu treści. Kevin wraz ze swoim zespołem zrewolucjonizował sposób budowania marki przez młode firmy poprzez przygotowywanie i rozpowszechnianie odpowiednio zoptymalizowanej treści.